
RRRRuuuunnnnnnnniiiinnnngggg    iiiinnnn    PPPPllllaaaacccceeee

The Chinese government says it wants journalists to investigate
corruption. Is it serious?

A CPJ Briefing
by Sophie Beach

n July 30, 2001, a Shanghai newspaper reported that hundreds of miners had been
trapped and possibly killed almost two weeks earlier when hot water flooded the

adjoining Lajiapo and Longshan Mines, near the town of Nandan in Guangxi Province.
Other journalists immediately traveled to Nandan and asked officials about the accident.

“These are false reports,” Li Dongming, the owner of the mines, told them. “This incident
never happened.” The central government also dismissed the reports as “fabrications.”

Meanwhile, mine officials visited families of the trapped miners and offered them up to
20,000 yuan (US$ 2,419) if they promised to keep their mouths shut. At around the same
time, every telephone in Nandan stopped working.

But the journalists kept pushing. They traveled to the area and told mine officials they
were relatives of a miner who they feared might be dead. They interviewed townspeople
and miners going to work. Local residents told them that they had seen corpses carried
out of the mines and quickly transported away.

Frequently, reporters who approached the mine site were followed. Local sources were
threatened and scared away. An undercover reporter from Guangxi Daily waited four
days by the entrance to the mine. Just as he started interviewing a worker, dozens of
armed guards appeared and pointed their guns at him. Chinese newspapers reported that
another journalist was chased by a man with a knife. “If you are a reporter, I’ll kill you!”
he said.

One reporter told Yangcheng Evening News, “The hired thugs are like devils. They’ve set
up guard posts with two or three hundred people conducting surveillance. They’re
everywhere!” When asked, workers would give a standard response: “I’ve just arrived, I
don’t know anything.”

Although the central government had not yet publicly acknowledged the accident,
reporters from the official People’s Daily and Xinhua News Agency came to investigate.
Nandan residents thronged local Internet cafes to read online People’s Daily reports on
the accident, and other journalists published their exposés in papers around the country.

Soon, the central government sent an investigative team, which found that at least 81
miners had been killed. Li Dongming and 90 others have now been arrested for the
accident, and for conspiring with local officials to cover it up.

O



2

Exception proves rule
Nandan was an extraordinary story because the Chinese government very rarely supports
journalists who try to search out the truth behind an official cover-up. Although Premier
Zhu Rongji and other officials have said publicly that journalists should act as watchdogs
over society, in reality they are regularly harassed or threatened and sometimes sent to
prison for doing just that.

Local officials, held responsible for illegal activity in their districts, help ensure that
negative reports never see the light of day. “Nowadays, if there are deaths involved, even
provincial leaders and county chiefs are held responsible, so they have created a news
blackout,” a police officer near Nandan told Agence France-Presse.

A hundred flowers
With many more publications available, the Chinese press is in many ways more diverse
and active today than at any time in the history of the People’s Republic. Newspapers and
magazines increasingly rely on advertising revenue as the economy turns to the market
and the government spends less on media subsidies.

This is especially true in the provinces, far from Beijing, where small local papers out of
sight of central officials bring needed revenue to the local governments that officially
own all publications. Editors are learning that colorful reporting can boost sales. Local
officials often tolerate lurid tales of mine disasters and other problems as long as they
aren’t about the home province.

Although financial controls over the press have eased due to the growth of the advertising
market, there has been no fundamental change in the relationship between the press and
the government. Central control over information in China is part of a systematic,
institutionalized mechanism. Local officials are directly responsible for implementing
central policy, which includes controlling the legal, political, and personnel structures of
media organs.

During periods of heightened political sensitivity, the censorship mechanism tightens in
order to prevent unwanted news from reaching the public. During less sensitive periods,
newspaper reports become more colorful and less full of slogans lauding the
achievements of the “great, glorious and correct Communist Party.”

As a part of one of the most intense government crackdowns on the Chinese media in
recent years, China Central Television announced on August 8 that publications could be
immediately closed down for publishing reports that:

• Negate the guiding role of Marxism, Mao Zedong Thought, or Deng Xiaoping
Theory;

• Oppose the guiding principles, official line, or policies of the Communist Party;
• Reveal state secrets, damage national security, or harm national interests;
• Oppose official policies regarding minority nationalities and religion, or harm

national unity and affect social stability;



3

• Advocate murder, violence, obscenity, superstition, or pseudo-science;
• Spread rumors or falsified news, or interfere in the work of the party and

government;
• Violate party propaganda discipline or national publishing and advertising

regulations.

Any province, autonomous region, or municipality that has more than two papers closed
down for violating one of the so-called Seven No’s will not be allowed to start any new
publications in the following year.

Behind the times
Such overt controls seem out of place in modern China, where more than 20 million
people have access to the Internet and the population is better informed about the issues
of the day than at any time in the country’s history. Yet state control over media is not
always so blatant.

Orders such as the Seven No’s policy are more often communicated in quiet
conversations between editors and provincial propaganda officers rather than in written
form. Editors are often told that the order comes “from above,” but the actual office or
individual is rarely named, according to a CPJ source.

This May, propaganda officials forbade one of China’s most popular newspapers to
publish work by 12 writers whose names were said to appear on a new government
blacklist. When one editor asked to see a copy of the list, he was told that, as an editor, he
should already know who was on it. The officer then said he would read the list once.
The editor was not allowed to take notes.

This story, told by a prominent Chinese journalist who spoke on condition of anonymity,
exemplifies a recent strategy in the Chinese government’s control of the press. By
avoiding a paper trail, officials are able to mask their role in the censorship process.
Monitoring and criticism by outside groups thus become more difficult. “They are very
aware of their human rights record,” the journalist said of the government. “So they don’t
want any record of these things.”

In effect, however, the government remains determined to block the publication of any
information that deviates from the official line. In 1999, the U.S.-based Chronicle of
Higher Education reported that for Chinese intellectuals and academics, “intolerance and
suspicion are always present… [and] the observable, apparent shifts in government
behavior are based on tactical considerations rather than any fundamental changes in
official attitudes toward dissent.” That analysis holds true today.

Back in the heartland
Increasingly, Chinese press freedom battles are being fought in the provinces, where local
officials are free to implement central government directives however they see fit. And
because the central government holds local officials responsible for errant reporting, the



4

latter are more likely to crack down on controversial stories. A journalist who exposes a
local official’s dirty laundry can quickly become the target of violence and intimidation.

Jiang Weiping, for example, was arrested in December 2000 after he exposed several
corruption scandals in northeastern China for a Hong Kong magazine. Notably, Jiang
reported that Shenyang vice mayor Ma Xiangdong had lost nearly 30 million yuan
(US$3.6 million) in public funds gambling in Macau casinos. Jiang also revealed that
Daqing mayor Qian Dihua had used public funds to buy apartments for each of his 29
mistresses.

The journalist was detained in early December and later charged with “revealing state
secrets.” Jiang’s wife and young daughter have not been allowed to see or talk to him
since.

This year, Chinese journalists have been at the losing end of a nasty power convergence
between local and central officials. Next year, the 16th Communist Party Congress will
choose successors to President Jiang Zemin and Premier Zhu Rongji. Facing the
imminent prospect of new overlords in Beijing, provincial officials seem especially eager
to curry favor with central leaders who might soon be in a position to promote them.

As a result, local propaganda bureaus have been unusually zealous in carrying out orders
from Beijing officials who are keen to keep news about the succession under wraps.
Since January, the Central Propaganda Department has issued a series of strict
regulations, including the Seven No’s, outlining what can and cannot be published.
Newspapers, magazines, academic journals, and other publications from across the
political spectrum have been closed, penalized, censored, or threatened, and hundreds of
journalists have been brought to Beijing for political training sessions.

The Propaganda Department assigns monitors—among them retired cadres—to read and
review specific major publications monthly. They are given a list of points to criticize,
not based on the facts presented in a news report, but on whether or not the report is
aligned with Marxist theory.

Yet, despite the government’s stated commitment to Communist ideology, publications
can be penalized for being “too Marxist” as well. Recently, for example, the prominent
leftist monthly The Pursuit of Truth (Zhenli de Zhuiqiu) published articles by several old-
school Marxist intellectuals who sharply criticized Jiang Zemin’s July 1 call for
capitalists to join the party. The magazine was promptly shut down.

Propaganda officers angered by a particular article will often pressure editors to fire or
demote the offending journalist. Editors are sometimes forced to invent allegations of
professional impropriety in order to censure a reporter. When the final order is carried
out, the Propaganda Department’s direct role is hidden, because when foreign journalists
or human rights groups inquire about a demotion or dismissal, the propaganda office
simply refers them to the paper’s management.



5

Editors fired
Southern Weekend (Nanfang Zhoumo), a popular, hard-hitting newspaper published in
southern Guangdong Province, was a recent victim of this system. One of China’s most
progressive and adventurous newspapers, Southern Weekend has long pushed the
boundaries of media control in China by publishing explicit reports on social problems
such as AIDS, crime, and the trafficking of women. Although its editors have repeatedly
angered government officials, the paper has managed to stay afloat by limiting its
coverage to problems outside Guangdong.

On April 19, 2001, the paper published an article about a criminal gang, led by Hunan
Province native Zhang Jun, that killed 28 people in a spree of murder and theft. Titled
“The Growth of an Ultra-Violent Group,” the piece contained interviews with gang
members and their families. The author also analyzed problems such as poverty and other
forms of inequality that may have led the gang members to a life of crime.

After the article came out, the Hunan provincial government notified central authorities
that Southern Weekend had published a negative portrait of China’s socialist struggle.
Soon, deputy editor-in-chief Qian Gang, front-page editor Chang Ping, and another senior
editor were demoted. The news section chief and reporter were fired and banned from
ever working in journalism again.

Officially, management demoted and fired the journalists, but only after extreme pressure
from the provincial propaganda department, according to a journalist familiar with the
case.

Observers have speculated that Guangdong provincial governor Li Changchun, who has
been named as a possible successor to Jiang Zemin, orchestrated the crackdown on
Southern Weekend. According to this theory, central government authorities had
frequently criticized Southern Weekend, and the Zhang Jun article was an opportunity for
Li to prove his loyalty to the center, as well as his suitability as a leader.

Despite such heavy-handed tactics, the Chinese government has largely succeeded in
evading international censure of its media policies. And while the visible shifts in official
attitudes toward the media are sure to continue, many believe that more meaningful
change is unlikely. If change is to come, it will be due to the persistence and
professionalism of journalists like Jiang Weiping, the Southern Weekend editors, and
those who exposed the Guangxi mining disaster. For that reason alone, they fully deserve
the world’s support and attention.

END

Article downloaded from http://www.cpj.org


