Zambia

2008

Blog   |   Zambia

Media reform stagnates in Zambia

On September 27, the High Court in Zambia's capital, Lusaka, granted acting President Rupiah Banda an injunction restraining The Post newspaper from publishing libelous words against him. Zambia's Sunday Times reported that the court had also given a penal notice to Editor-in-Chief Fred M'membe to comply with the order. M'membe refused and appealed to the court to dismiss the charges against him, but the High Court threw out the application.

Despite promises made in early 2002 by the Ministry of Information and media stakeholders to review media laws that indirectly hinder press freedom, there has been no change in Zambian defamation legislation. Fred M'membe and The Post are in the news for the umpteenth time for the same offense. 

October 10, 2008 6:22 PM ET

Case   |   Zambia

Government extends ban on station’s call-in programs

JANUARY 10, 2008
Posted January 18, 2008

Radio LyambaiCENSORED

The Ministry of Information has extended a ban on call-in programs at Radio Lyambai in the western province of Mongu. On November 30, 2007, the ministry’s director of press and planning, Juliana Mwila, sent a letter to the station banning its call-in programs and calling them “a platform for confrontation, controversies, and a channel of insults and misinformation.” The ministry sent another letter to the station in January 2008 stating that the ban will continue indefinitely, according to the station’s deputy manager, Muyumbana Nyambe.

January 10, 2008 12:00 PM ET
« 2007 | 2009 »