CPJ Blog

Press Freedom News and Views

John Otis

John Otis, CPJ's Andes correspondent for the Americas program, works as a correspondent for Time magazine and the Global Post. He authored the 2010 book Law of the Jungle, about U.S. military contractors kidnapped by Colombian rebels, and is based in Bogotá, Colombia.

Blog   |   Colombia

In Colombia, 'bacrim' pose new press threat

Colombian police display weapons confiscated during a raid on a criminal gang in the town of Tarazá. (Reuters/Fredy Amariles)

Next to the mayor's office in the northern Colombian town of Caucasia sits a monument to government dysfunction: a half-built public library with broken windows, a water-stained floor, and rusting reinforcement rods protruding from concrete pillars.

Blog   |   Venezuela

Globovisión sale would finish critical Venezuelan TV

Globovisión's employees work at the station's main studio in Caracas. The broadcaster's owner has accepted a buyout offer. (Reuters/Carlos Garcia Rawlins)

If the proposed sale of Globovisión, the single remaining TV station critical of the Venezuelan government, is finalized next month, the broadcaster will almost certainly become less combative and could eventually turn into another government mouthpiece, according to news reports, local journalists, and analysts.

Blog   |   Ecuador

Battle between Correa, Ecuadoran press to wage on

A passer-by stops to look at a newspaper the day after Correa is re-elected. (AFP/Rodrigo Buendia)

In the wake of President Rafael Correa's landslide re-election on Sunday, many Ecuadoran reporters are bracing for another four years of conflict with his left-leaning government.  Neither side claims to relish the prospect, but continued clashes seem inevitable given the bad blood that has developed between them. 

February 20, 2013 10:54 AM ET

Also Available in
Español

Tags:

Blog   |   Ecuador

Electoral law dulls reporting as Correa nears re-election

Supporters of President Rafael Correa attend a political rally in Quito, Ecuador, on February 9. (Reuters/Guillermo Granja)

It's by far the dullest space in the newspaper: Every day in El Universo, Ecuador's leading daily, readers can find eight small photos and news blurbs summing up the activities of the eight presidential candidates. The articles are the same size and blocked together in a layout that resembles a tic-tac-toe game, minus the ninth square.

Blog   |   Ecuador

In Correa's Ecuador, a bulletin on breakfast is routine

The government of Ecuadoran President Rafael Correa has pre-empted more than eight days worth of air time with mandatory broadcasts. (Reuters/Guillermo Granja)

On September 11, 2012, the Ecuadoran government interrupted a morning newscast on the Teleamazonas TV station for an official bulletin. What could be so urgent? A coup d'etat? An earthquake? A cholera outbreak? 

It turned out the government sought to clarify what President Rafael Correa had for breakfast.

Blog   |   Ecuador

Repression deepens as Correa heads to new term

Critics say that Correa, seen here speaking during a campaign rally for the upcoming presidential election, has turned the Ecuadoran press into his whipping boy. (AFP/Rodrigo Buendia)

One result of President Rafael Correa's high-profile campaign to demonize the country's private media can be seen on the desk of José Velásquez, news manager at Teleamazonas, a private Quito television station often critical of the government. Among the documents piled high on his desk are lawsuits, which used to be a rare thing. Encouraged by Correa, who has personally sued newspapers and journalists, Velásquez says, the subjects of Teleamazonas news reports are now filing between two and five lawsuits per month against the station.

2013

Pages: 1 2 or all
« Previous Page