Kyrgyzstan

2010

Alerts   |   Kyrgyzstan, Uzbekistan

Kyrgyz stations shut down, only state TV broadcasting

Kyrgyz Interior Ministry forces conduct house-to-house searches in the city of Osh, southern Kyrgyzstan, today. (AP)

New York, June 14, 2010—The Committee to Protect Journalists is disturbed by reports that local television stations in the southern Kyrgyz city of Osh were ordered to cease transmission on Friday by the city government in the wake of interethnic violence in the region. Osh residents now have access only to the state television channel, KTR, and several Russian television channels, the independent news agency Zpress reported.

June 14, 2010 6:15 PM ET

Tags:

Blog   |   Internet, Kyrgyzstan, Kyrgyzstan

Microsoft, piracy, and independent media in Kyrgyzstan

Bakiyev's government invoked Microsoft's name in a raid that shut a critical TV station. (AP/Sergei Grits)

When the independent television outlet Stan TV was raided by Kyrgyz financial police on April 1, authorities claimed they were investigating the use of unlicensed software. The timing of the raid implied a different motivation. As CPJ reported at the time, the day before, the Kyrgyz courts had shut down the pro-opposition newspaper Forum. In the previous month, two other newspapers, Achyk Sayasat (Open Politics) and Nazar (Viewpoint), were suspended for allegedly insulting the now-ousted president, Kurmanbek Bakiyev. The regional news Web sites Ferghana and Centrasia were blocked as well. Stan TV was in the midst of covering the growing opposition in the country, and the raid effectively silenced the station.

April 14, 2010 4:34 PM ET

Tags:

Blog   |   Kyrgyzstan

Kyrgyzstan's familiar path: Press repression, ousted leaders

Kyrgyz police, after firing on protesters, come under attack from an angry crowd. (AP/Ivan Sekretarev)

History seemed to repeat itself this week in the mountainous Central Asian nation of Kyrgyzstan. For the second time in five years, angry protesters—ignored and suppressed by a corrupt government—ousted yet another president. 

Alerts   |   Kyrgyzstan

Newspaper suspended, TV station raided in Kyrgyzstan

New York, April 2, 2010—Authorities in Kyrgyzstan should halt their ongoing crackdown on independent and opposition news outlets, the Committee to Protect Journalists said today. A Bishkek court suspended a pro-opposition newspaper on Wednesday—the third such suspension this month—while financial police confiscated newsroom computers belonging to an independent Web-based television channel on Thursday, effectively taking it off the air.

April 2, 2010 4:36 PM ET

Tags:

Letters   |   Kyrgyzstan

Kyrgystan backsliding on press freedom

Your Excellency: On the fifth anniversary of the Tulip Revolution that brought your government to power on the promise of democratic reform, the Committee to Protect Journalists is writing to express alarm at your government’s backsliding on press freedom.

March 24, 2010 5:57 PM ET

Tags:

Alerts   |   Kyrgyzstan

Under pressure, Kyrgyz stations halt RFE/RL programming

New York, March 16, 2010—The Committee to Protect Journalists is disturbed by reports that the Kyrgyz government has pressured several radio and television stations to stop carrying programming from the Kyrgyz service of the U.S. government-funded Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL).

March 16, 2010 5:52 PM ET

Tags:

Attacks on the Press   |   Kyrgyzstan

Attacks on the Press 2009: Kyrgyzstan

Top Developments
• Saipov murder case unsolved and beset by questions.
• Four journalists badly beaten; no arrests made.

Key Statistic
76: Percentage of vote won by Kurmanbek Bakiyev in flawed presidential election.

The press climate deteriorated in this mountainous central Asian nation that once offered promise for democracy and free expression. The government’s erratic investigation into the unsolved 2007 murder of editor Alisher Saipov stained the nation’s law enforcement and press freedom record. At least four critical reporters were brutally attacked, and one fled the country in the face of continuing threats. An independent Russian-language newspaper closed after its staffers received anonymous threats.

February 16, 2010 12:28 AM ET

Tags:

2010

Pages: 1 2 or all
« Previous Page  
« 2009 | 2011 »