
“The picture of developments in Chechnya is poor
because it is difficult to talk to representatives of the other
side … and if you do it, it’s hard to present their point of
view because you will be seen as helping terrorists,”
Muradov said. “So most Russians are limited to reading and
watching news that is coming from official sources.” 

State media often exploit Russians’ historical animosity
toward Chechens. “Russians think of ‘bandits,’ ‘terrorists,’
and ‘separatists’ when they think of Chechens—and the
government tries to solidify this image on RTR and NTV,”
Turpalov said, referring to the state-controlled national tele-
vision channels. “They always emphasize when a crime sus-
pect is Chechen.” 

This antipathy, coupled with widespread war fatigue
among Russians, has left little public thirst for inquisitive
reporting. “The public is simply tired of this war,” said Yuri
Bagrov, a journalist based in North Ossetia who has report-
ed for The Associated Press and Radio Free Europe/Radio
Liberty (RFE/RL). Only when violence spills into another
republic, he said, is pubic apathy shaken. 

Press officers at the Kremlin and the FSB did not respond
to written questions submitted by CPJ seeking comment

on their media policies. Publicly, the Kremlin justifies travel
restrictions by pointing to the reporters who were kidnapped
by criminal groups during Chechnya’s period of de facto
independence from 1996 to 1999. Yet Russian forces have
themselves targeted journalists during this second war. 

Andrei Babitsky, a Russian covering Chechnya for
RFE/RL, found himself in the Kremlin’s crosshairs after dis-
obeying travel restrictions. Babitsky disappeared in mid-
January 2000 while on assignment in the Chechen capital,
Grozny. After two weeks of Kremlin denials—and growing
international pressure—officials in Moscow admitted that
Russian forces were holding the reporter in a nearby deten-
tion camp. Several more weeks of confusion and contra-
dictory reports followed, during which Russian soldiers
handed Babitsky over to a group of Chechen rebels, then
planted false identity papers on him and arrested him.
When Babitsky was finally released at the end of February
2000, the Kremlin called him a traitor for reporting on mil-
itary operations. 

In a more mysterious case in July 2003, unidentified
gunmen seized Agence France-Presse correspondent Ali
Astamirov just outside Nazran, the capital of Ingushetia.
Before he disappeared, Astamirov had endured months of
police and FSB harassment. No ransom was ever requested,
and local journalists and human rights activists told CPJ
they suspected that security forces loyal to the Kremlin
were responsible. The government has dismissed such
speculation, but has reported no progress in solving the
disappearance.

“During the second war, bureaucrats and the security serv-
ices became much more interested in journalists like Babitsky

Dangerous Assignments   23

Cold War Tactics

Drugging and Detention: Beslan cases

reminiscent of Soviet practices.

By Sophia Kishkovsky

With reporting by Alex Lupis

M O S C O W

Georgian television reporter Nana Lezhava spent
three brutal days covering the horrors of the
Beslan school siege, interviewing grief-stricken

families and trying to find some truth amid the dizzying
array of official deception. Yet her own ordeal was just
about to begin. 

On September 4, the Federal Security Service (FSB),
the successor agency to the KGB, detained Lezhava and
cameraman Levan Tetvadze on a specious border viola-

tion for five days. Lezhava
was interrogated, tried,
subjected to an involun-
tary gynecological exam,
and slipped a dose of a
psychotropic drug. 

“They asked me if I
taste cognac in the cof-
fee,” she said in a recent
interview, matter-of-factly
recounting details that
seemed drawn from a
Cold War-era spy novel.
“They said they gave some
to me because I was so
cold. I don’t remember
anything after that. When

I came to, it was 24 hours later and I was in an FSB
detention cell.”

The government’s use of spetsoperatsii—covert, KGB-
style special operations—to silence independent jour-
nalists has become a disturbing development in today’s
Russia, especially when it comes to the conflict in
Chechnya. Nowhere was the practice more evident than

Sophia Kishkovsky has lived and worked in Russia
since 1991. She has written for The New York Times, The
Wall Street Journal Europe, and other publications on poli-
tics, culture, religion, and freedom of the press in post-
Soviet Russia. 

Nana Lezhava returns to
Georgia after five days of
detention in Russia, during
which she was interrogated
and drugged.

R
u
st

av
i

2



24 Spring | Summer 2005

in the North Ossetian town of Beslan; more than a dozen
journalists reported being obstructed or detained while
trying to cover the deadly hostage crisis there. 

Among journalists, poisonings and bogus detentions
bring to mind Soviet-era cases such as the notorious
1978 murder of exiled Bulgarian writer Georgi Markov,
who was felled in London by a hit man firing a poison
pellet from an umbrella. Investigators said the KGB
helped Bulgarian agents carry out the assassination.
Eight years later, Soviet agents planted secret docu-
ments on Nicholas Daniloff, Moscow correspondent for
U.S. News & World Report, and then detained him for two
weeks while they bargained for the release of a Soviet
agent being held in New York. 

The FSB and the Kremlin did not respond to written
questions submitted by the Committee to Protect Jour-
nalists about Lezhava or other Beslan cases. 

Reporting for Rustavi-2, Lezhava and Tetvadze crossed
the border on September 1 without difficulty and

soon went on the air with a live feed, saying that the num-
ber of hostages was around 1,400—a figure far higher and
more accurate than the official estimate of 354. 

By September 4, after the crisis had exploded in vio-
lence that left hundreds dead, Lezhava and other jour-
nalists were interviewing hysterical relatives who were
desperate to cut through the bureaucratic chaos and
learn whether their missing children were dead or alive.
An observer who identified himself as an employee of
the Russian Foreign Ministry, which accredits journalists
for work in Russia and keeps track of their coverage, sin-
gled out Lezhava.

“He told me, ‘You are a very active lady,’” she
recalled, an observation that still surprises her. “I can’t
imagine a journalist who is not active. What kind of
journalist are you if you are not active and interested in
what is happening?”

The ministry representative summoned the FSB.
Lezhava and Tetvadze were detained—first in Beslan
and then in Vladikavkaz—and their camera, phones, cas-
settes, microphone, and other equipment were seized.
They were accused of illegally crossing the border. While
Georgians and Russians need visas to visit each other,
Lezhava and Tetvadze are registered in Kazbegi, a Geor-
gian border district whose residents carry passport
inserts known as vkladyshi that give them the right to
spend 10 days in Russia without a visa.

But in the custody of the FSB, Lezhava said, “The
inserts simply disappeared. They took them and stole
them.” So the two were tried on the border violation and
Lezhava’s medical exam was administered, she said, on
the pretense that it was required before entering an FSB
prison. Lezhava remembers little after being drugged,
which apparently happened when seemingly solicitous
security agents served her coffee and sandwiches. 

By September 8, amid a growing international out-
cry, an FSB general came from Moscow. Apologies were
made, a television camera brought in, and the two were
instructed to say that they hadn’t been tortured or hurt.
Lezhava and Tetvadze were allowed to pay a fine and
taken to the border where Georgian officials met them.

Lezhava was examined by doctors upon her return to
Tbilisi. Gela Lezhava, chairman of the supervisory board
of the Narcology Research Institute, said traces of a drug

A
P/

Iv
an

Se
kr

et
ar

ev

Mourners weep
over the coffins
of hostages
killed in the
Beslan school
siege.



Dangerous Assignments   25

from the benzodiazepine group were found in her sys-
tem, the Kavkasia-Press news agency reported. Georgia’s
Health and Social Security Minister Lado Chipashvili also
said traces of a psychotropic substance were present. 

Lezhava was hospitalized for five days and suffered
from frequent headaches. When she recounted the
events in a telephone interview six months later, she was
working again and had just returned from an assign-
ment in the Pankissi Gorge enclave between Chechnya
and Georgia, where she reported on Chechen refugees’
reactions to the killing of rebel leader Aslan Maskhadov
by Russian security forces.

CPJ and others have documented additional cases of
obstruction and retaliation involving Beslan. Amr

Abdul Hamid, Moscow bureau chief of the Dubai-based
satellite television channel Al-Arabiya, was detained
while returning from Beslan; Raf Shakirov, editor-in-
chief of the leading daily Izvestia, was forced out after
his paper’s critical coverage of the siege. But the cases of
two prominent war correspondents, Andrei Babitsky and
Anna Politkovskaya, have drawn particular attention.

Babitsky, the Radio Free Europe/Radio Liberty jour-
nalist famous for his coverage of Chechnya, was pulled
off a September 2 flight that was to have taken him from
the Vnukovo Airport to Mineralniye Vody. He then
planned to travel on to Beslan.

But Babitsky was told traces of explosives were
found on his checked luggage. By the time the luggage
was reinspected and cleared, the flight had left and two
young strangers had come upon the scene. The men
demanded Babitsky buy them beer and followed him
when he refused. When voices were raised, the airport
police descended and detained Babitsky on a charge of
“hooliganism.” 

While all three were in custody, Babitsky recalled in
an interview, the men acknowledged that they worked
for the airport’s parking-lot security and had been
instructed by a security chief to provoke a fight. Babitsky,
who eventually paid a fine of about $34, never made it
to Beslan. He describes the whole episode as “very Soviet
in character.” 

The case of Anna Politkovskaya is more mysterious.
The Novaya Gazeta newspaper reporter, whose searing
stories about Chechnya have won her international
acclaim, was also on her way to Beslan on September 2.
After drinking tea on a flight to Rostov-on-Don,
Politkovskaya became violently ill and lost conscious-
ness. She, too, never made it to the school siege, although
the cause of her illness has not been determined. 

Politkovskaya has declined to talk about her case, but
Novaya Gazeta Editor Dmitry Muratov said he is convinced
she was poisoned to prevent her from getting to Beslan. “All
these cases,” Muratov said ruefully, “are very strange.” n

and Astamirov,” Bagrov said. “What happened to them was a
lesson to others that it’s not worth it to do your job.” 

A Moscow-based Western correspondent, who said he
travels covertly to Chechnya to report on the war, called
security conditions appalling for everyone. “It’s completely
lawless. People are still disappearing at night at the hands
of armed men,” said the journalist, who spoke on the con-
dition of anonymity, citing safety concerns.

Local journalists living in and around Chechnya also
face intense bureaucratic harassment and obstruction. “It’s
a problem getting the most basic information from gov-
ernment officials,” said Timur Aliyev, editor-in-chief of
Chechenskoye Obshchestvo, which is based in Ingushetia for
security reasons.  But access to information is just one prob-
lem for the independent weekly; local officials angered by
its reporting on abuses by Russian forces have waged an
ongoing campaign of bureaucratic pressure and censorship
against the newspaper.

Authorities in Ingushetia, complying with a request
from Chechnya’s Interior Ministry, shut Chechenskoye
Obshchestvo for the month prior to Chechnya’s August 2004
presidential elections. The government newspaper distrib-
utor cancelled the newspaper’s contract, making for “a very
complicated situation,” Aliyev said.

Journalists from other parts of Russia also face great
scrutiny. In January, the FSB launched a criminal investiga-
tion of Pravo-Zashchita, an independent newspaper based
in the Volga River city of Nizhny Novgorod, after it pub-
lished remarks by rebel leader Aslan Maskhadov and his
envoy, Akhmed Zakayev, that called for a peaceful resolu-
tion to the conflict. Federal authorities issued an official
warning to Kommersant for publishing an interview with
Maskhadov in February. The next month, Russian forces
killed Maskhadov.

The tactics in Chechnya reflect the Kremlin’s overall
media strategy, which employs nearly a dozen govern-

ment agencies at local, national, and international levels to
stifle criticism. Television is a focal point. 

“When Putin came to power he knew exactly what he
wanted to do, and that was to control national television,”
said Masha Lipman, an analyst at the Carnegie Moscow Cen-
ter. National television is far and away the dominant source
of news for Russians. Lipman said that projecting an image
of strength and stability on TV screens nationwide is central
to Putin’s political strategy—to the point of becoming an
end in itself. 

A series of political appointments to the country’s
influential state broadcasters, Channel One (ORT) and RTR,
have ensured pro-Putin editorial policies. Independent sta-
tions have been shuttered by the government or swal-
lowed up by pro-government businesses. The state gas
monopoly Gazprom carried out a hostile takeover of
national television channel NTV in 2001. A court order




